vrijdag 5 september 2014

leuke ontdekkingen bij de mensen thuis...

Deze week ben ik bij enkele mensen geweest waar leuke ontdekkingen te ervaren waren :-)

Maandag mocht ik naar ouders van een vriendin, die me had laten weten dat die wel het één en ander teveel in de tuin hadden staan... tuin was niet meteen het juiste woord meer, het was eerder een stuk land waar je van de ene verrassing in de andere viel! Voor zoiets teken ik :-)
Het enige punt dat jammer is, is dat de mensen al op redelijke leeftijd zijn en het zelf moeilijk nog kunnen onderhouden. Dus het lag er redelijk verwilderd bij. Misschien iemand die hen een handje wil helpen en graag in tuinen werkt?

Soit, wat daar allemaal te vinden was?! Zoveel soorten bessen, vijgen, noten, appels en peren, groenten en fruit... een waar snoepparadijs :-) en niet zover van waar ik woon, wil daar nog wel eens langsgaan :-)

Wat heb ik zoal meegekregen?
Bomen heb ik laten staan, de drang naar een vijgenboom was wel groot :-)
Maar wel wijnbes, stekelbes, een speciale soort van zwarte bes (ben de naam weer kwijt), oost-indische kers, komkommerkruid, vinca minor en campanula bodembedekkers, een geweldige pompoen waar ik ook wat zaad wil uit recupereren en nog een bussel bamboestokken die erg goed van pas gaan komen voor de erwten en bonen.
Zoals u ziet een gevarieerd aanbod in m'n auto! Direct huiswaarts gekeerd om de planten weer in de grond te steken!




De pompoen die nu bij ons ligt te pronken tot die opgegeten wordt :-)


Later op de week had ik gereageerd op een advertentie dat mensen appels mochten komen rapen/plukken, ook niet zover van huis... Zelf had ik ook laten weten dat ik nog op zoek was naar enkele aarbeiplantjes... veel reactie gekregen, maar ook van de vrouw met de appels, dus dat waren 2 vliegen in 1 klap!
Daar ter plaatse was ook een andere vrouw die ik ken, dus het werd een gezellig onderonsje. Geworsteld met een plukstok, maar we hielden vol en hadden een grote buit appels! We weten wat eten de komende week :-)

Verder had ze nog een komkommer over, daar wil ik ook wat zaad uit kunnen recupereren en enkele noten die misschien nog goed zijn. De zomer was zo vochtig, vooral augustus, dat ook de noten er onder geleden hebben en rot worden...

En dan kon ik nog enkele aardbeiplanten uitdoen en zag ik nog wat komkommerkruid staan die ik ook mee mocht :-) Zo wordt m'n verzameling weer wat completer!

Het was daar ook wel een leuke tuin, een gedeelte was een gemeenschapstuin, vol groenten en fruit waar enkele mensen uit de buurt samen komen tuinieren. Heb dan ook even om een rondleiding gevraagd, zo leer ik ook nog iets bij hè.

Voor  het weekend staat er nog heel wat op het programma, want ik ben in een gewoon degelijk tuincentrum waar ze groenten plantjes verkopen nog wat inkopen gaan doen. Ja, de eerste 'aankoop', maar wel een goedkope! Meer daarover in volgend bericht :-)


2 opmerkingen:

  1. komkommerkruid heel graag gezien door hommels en bijen en heel gemakkelijke plant, groeit zowat overal en geen omzien naar. Zaait nogal uit, maar is gemakkelijk te wieden. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. inderdaad, dat was bij het uitdoen ter plaats te merken. Het is ook eetbaar, en zo wil ik er meer in de moestuin... een combinatie van groenten, fruit en bloemen! En om de natuur een handje te helpen tegen ziektes en de juiste beestjes aan te trekken :-)

    BeantwoordenVerwijderen