zondag 5 oktober 2014

walnoten bewaren

Hoi hoi, ik denk dat het 2 weken geleden is dat ik kilo's walnoten ben gaan rapen.
Maar dan is het natuurlijk de vraag, hoe beletten we dat ze gaan beschimmelen?

De vrouw van de notenboom die bewaart ze in kratten, legt ze enkele dagen in de zon te drogen en dan de kelder in (een droge kelder weliswaar :-) )




Dat deed ik dan ook, even laten zonnen... en toen kwam er een regenbui en alles was weer nat :-/
Dus overgeschakeld naar plan B, nl op krantenpapier aan het raam of lichte plek waar vooral geen regen aankan!


Ergens blijf ik toch m'n twijfels hebben dat die walnoten in hun omhulsel het het ganse jaar gaan overleven, beschimmelen gebeurt sneller dan je denkt... dus ik ben nu stelselmatig wat walnoten aan het kraken om zo te drogen en te bewaren. Voor mij lijkt dat een iets veiligere oplossing :-)


Alleszins nog heel veel noten te gaan! Nog een laatste tip erbij: als je een haard hebt, hou de harde omhulsels bij en gooi ze mee in het vuur om dat aan te wakkeren :-)

Hebben jullie nog tips hoe je succesvol noten bewaard? Deel ze dan zeker op de blog!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten