vrijdag 8 augustus 2014

we vliegen er al direct in...

Ja, we zijn er direct ingevlogen, er was zelfs geen tijd om de blog nog te maken vooraleer de eerste acties werden ondernomen :-) Want ik vond al snel gratis aanbiedingen die ik mocht gaan ophalen.

Dus geef ik een overzichtje van onze eerste tuin-transformatie... en wat belangrijk is, het was een gratis transformatie! Jawel, ik heb voor alles niets hoeven te betalen, 'gewoon' planten uitdoen en ophalen... nu dat 'gewoon' was het ook niet. Het nadeel is natuurlijk dat die planten of struiken wel eens muurvast kunnen zitten.

Het waren al avonturen :-)

Ik vond allereerst een advertentie om gratis paarse irissen te bekomen. Enkel uithalen en meenemen... je ziet het al aankomen, de eigenaar kreeg er ook niet veel beweging in. Maar we hebben doorgezet en zijn creatief geweest, en ik heb m'n paarse irissen die ik in mijn vijver heb geplaatst!



plaats delict waar alles gebeurde :-)

 na een half uur hadden we er toch een stuk uit :-) de rest ging gemakkelijker... alle begin is idd moeilijk...

 er zat nog wat bodembedekker (vinca soort) bij, die heb ik er uit gehaald en achteraan in de tuin border gezet, zo kan daar ook ineens wat groeien. Kreeg ook nog zaaddozen van de iris mee, dus kan ik nog verder proberen op te kweken indien nodig... bonus!

 de iris al direct in de vijver gezet zodat ze heel vochtig blijven en meer kans hebben om te overleven, want begin augustus is niet bepaald de beste periode om zulke planten te verplanten

En weet je wat nog leuk was? Vermits ze hun tuin helemaal gingen heraanleggen, mag ik nog terugkomen om hun lavendel uit te doen. Extra bonus! Die planten zullen wel sneller uit de grond komen :-)


De dag erna mocht ik aan de andere kant van Vlaanderen rode bessenstruiken gaan uitdoen en meenemen, ook gratis. Maar ook hier was het een redelijk zwaar klusje. Gelukkig wilden de eigenaars, 2 jonge kerels, graag meehelpen om de klus te klaren. 
Het was 6 meter struik en 1.50m hoog (zoals ik ongeveer, hm). Het regende ook nog, dus het werd een serieuze slijkboel, de auto werd erbij gehaald en op den duur werden de struiken er uitgetrokken! We zagen er redelijk belabberd en doorweekt uit, maar het was eigenlijk best wel grappig... wat een mens allemaal al niet doet hè :-) Alleszins is m'n conditie en spiermassa er al op vooruit gegaan!

weer plaats delict waar alles gebeurde...

 met wat goeie spierballen zijn de grote struiken op de aanhangwagen geraakt. 

Een voorzichtige, lange rit naar huis en daar mocht m'n vriend de struiken er uit sleuren :-) direct op de plaats waar ze worden geplant... want die verzet je niet zomaar weer :-)
Maar ook hier was het een aangenaam contact en als extra bonus kreeg ik nog een mooie plant salie en munt om direct mee te kunnen planten in mijn moestuin!

En jawel, de dag erna mocht ik weer ergens anders 13 meter buxushaag gaan uitdoen, gratis :-) Deze keer m'n vriend meegenomen, niet wetende hoe snel we die haag er uit zouden krijgen en of alles in de kar zou geraken. Ik rij er meestal gewoon naartoe en ga er van uit dat het wel zal lukken, anders doe je toch niets ;-)

ook hier weer the place to be...

moet zeggen dat we geen idee hadden hoe we alles mee zouden krijgen, want het leek enorm veel!
Maar het moet gewoon lukken :-) geen cm meer vrij in de auto en de kar zeeeeer volgeladen!

alles nog stevig vastgemaakt en zeil over gespannen, klaar om weer naar huis te gaan en te planten

Terug thuis zijn we direct beginnen graven waar de haag moest komen, want als je wacht, is je buxus niet meer te redden. De haag was maar 9 meter, dus nog wat metertjes over... dan hebben we een hoek gemaakt en aan 'zone-ing' gedaan :-) Verderop nog enkele blokken buxus geplant en onze bestaande buxushaag had nog een lege plek, dus daar kon ook nog wat mee opgevuld worden. 
1 bessenstruik staat er nu ook, er stak nog een klein boompje mee tussen. Weet niet of die het overleeft, en weten ook niet wat voor iets het is... denken wel iets met fruit... zou heel leuk zijn!
Nog 3 bessenstruiken te gaan...

Ik moet zeggen dat de voortuin er op enkele dagen al helemaal anders uitziet!

Vandaag regende het de ganse dag, dat was goed voor de nieuwe planten en de bessenstruiken die er nog liggen... hopelijk kunnen ze morgen de grond in. Het resultaat zal je de volgende keer kunnen bewonderen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten