vrijdag 27 februari 2015

geslaagde overwintering groenten in de moestuin!

Vorige late zomer, tegen augustus, was ik nog in allerijl gestart met m'n moestuin. Ik heb toen nog gekeken wat er nog zou geplant kunnen worden, maar voor sommige groenten werd het te koud en kwamen we nog niet tot een oogst... Dan maar afdekken met dikke noppenfolie dacht ik!

Zo gezegd, zo gedaan en verschillende groenten, waaronder raapstelen, venkel, bloemkool, spruiten en broccoli verdwenen onder de plastiek voor de winter... We hebben toch enkele keren sneeuw en serieuze vries temperaturen gekend, (op die moment heb ik de venkel toch maar verder opgegeten, want die was bevroren geraakt maar al wel volgroeid).

En vandaag heb ik folie er weer afgehaald om te kijken hoe het gesteld is met de groenten.... en ze doen het GEWELDIG!! Had dit resultaat echt nog niet verwacht! Die folie heeft hen genoeg warmte gegeven om zelfs in de warmere winterdagen te laten groeien :-)

Raapstelen beginnen aan dikte te winnen, of gewoon de bladeren eten.


broccoli is al serieus in omvang toegenomen!

Er zijn al knoppen van de spruiten waar te nemen!

bloemkool heeft een dikke kern, hopelijk snel met een bloemkool, want die geeft nog niet veel prijs momenteel...

En de peterselie stond gewoon in de sneeuw, die is 2 jarig en zelfs onder een pak sneeuw bleef ie gewoon verder groeien :-)

Dus dat weten we dan ook weer... je kan bv nog laat zaaien op het jaar, zolang je planten maar sterk genoeg zijn, kan je ze onder een dikke noppenfolie laten overwinteren, en zo heb ik nu al zo vroeg op het jaar groenten die bijna geoogst kunnen worden. En dan kan het nieuwe zaaigoed weer de grond in!
Zo tuinier je helemaal het jaar rond :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten