maandag 15 december 2014

winterjasje voor overgebleven groenten

We hebben nog een hele zachte nazomer-herfst gehad, maar stilaan begint het toch wat te vriezen en moeten we aan een winterjasje denken voor de groenten die nog in de tuin staan.
De meesten zullen waarschijnlijk niets meer in de tuin hebben, maar ik wil het zo lang mogelijk rekken om ook in de koude dagen nog iets te eten te hebben uit de tuin... Gewoon voor de gedachte alleen al :-)

Momenteel heb ik wonderwel al mooie kroppen brocoli staan, ze zijn nog niet volgroeid en wil toch proberen om ze te laten overwinteren. Zo ook de spruiten, bloemkool, boerenkool, raapstelen, radijsjes, venkel en peterselie. De krulandijvie lijkt er aan voor de moeite, die is blijkbaar vorst gevoeliger dan de gewone andijvie... dat weten we dan ook voor volgend jaar.
Maar de boerenkool, peterselie, radijs en venkel zouden we nog deze winter verder opeten. De bloemkool, brocoli en spruiten zouden volledig moeten overwinteren. Dus ik hoop in eerste plaats op een zachte winter :-) zoals vorig jaar bijvoorbeeld.

Maar een serre heb ik voorlopig nog niet, dus dacht ik tunneltjes te maken met noppenfolie. Om een beetje steun te geven, heb ik afspan draad die ik van iemand heb gekregen verknipt en gebruik ze als bogen over het bed... Als je grote; stevige bladeren hebt aan je planten, houden die je plastiek nog wel tegen...
De noppenfolie van zeer dikke kwaliteit, kocht ik bij een tuincentrum "zonder franjes" in Rillaar (Van Emelen). Daar hebben ze goedkopere dingen, ook mijn plantgoed van groenten koop ik daar. Op dezelfde baan zijn nog andere tuincentra waar je meestal meer betaalt en waar je deze "dingen vor den gewonen boer" noem ik dat, meestal ook niet echt vindt :-)

Dus een tip is om eens verder te kijken dan je dichtsbijzijnde tuincentrum.
De noppenfolie kostte me 1,65€m².

En zie hier de werkzaamheden voor de winterjassen :-)

De buit... draad gekregen en folie aan een schappelijke prijs

Alles versneden en doorgeknipt (met tang of slijpschijf)

De groentjes inpakken... en voor als het gaat stormen, best nog wat stenen toevoegen zodat den boel niet kan wegwaaien :-) Als het echt heel koud gaat worden, kan er nog wat stro toegevoegd worden (op 2ehands.be kan je bv een goei pak stro bij de boer vinden voor 2 à 2,5€)

En nu nog even de zonnedansje doen om mooi en warm winterweer te hebben :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten