dinsdag 1 september 2015

ik wil ook een gojibessen struikje...

Al een tijdje staat een gojibessen struikje op m'n verlanglijstje. En deze zomer is het er eindelijk van gekomen, de gestekte gojibessen staan nu op m'n terras te blinken!

Je kan natuurlijk gewoon naar een tuincenter gaan en een struikje kopen, maar een echte tuinder gaat voor het echte werk ;-) zaaien en stekken!

Zaaien lukt ook met de gedroogde gojibessen heb ik al van enkele mensen vernomen. Neem natuurlijk wel een goede kwaliteit, niet zomaar het eerste beste en goedkoopste dat je kan vinden. Het kan lukken, maar hoe beter de kwaliteit, hoe meer kans op slagen.

Ikzelf wist iemand die een bessenstruik in hun tuin heeft staan, dus deze zomer heb ik er enkele stukjes afgehaald en thuis in een emmer met water gezet. Ik weet dat sommige mensen dat rechtstreeks in de grond steken, en er tegen zijn om dat in water te laten wortelen (want dan krijg je waterwortels en zijn zogezegd minder stevig) Maar mijn ervaring is dat ik veel meer kans op slagen heb als ik de takken eerst in water laat wortelen en dan in vochtige grond zet! Zo ook was dat de conclusie bij m'n rozemarijnstekken! Dus voor mij eerst in water :-)

Het lukte zelfs zo goed dat ze in het water al nieuwe uitschieters en bloemetjes begonnen te vormen!
Er was enige bezorgdheid om dit in putje zomer te doen, maar ook dat was geen probleem. Met alle stekjes is het goed gekomen.
De jongste takken staan nu allemaal in de grond, de meest houterige tak wortelt nog even verder, want op houterige takken duurt het langer... maar ook daar komt het goed.


Dus met wat geluk heb ik er volgend jaar enkele mooie struikjes bij, met lekkere besjes!

Hm, nu nog een plekje vinden ;-) Het begint hier wat vol te staan...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten