woensdag 11 november 2015

mijn moestuin en ik zijn ook 'winterklaar'

Bijna dagelijks zie ik bv op facebook mensen schrijven dat hun moestuin winterklaar is. En wat zie je dan op de foto? Een leeg veld... vreemd vind ik dat. Ik ben ook winterklaar met een volle tuin! In de winter moet je toch ook zoveel mogelijk kunnen eten van je moestuin, toch?
Sommige groenten beschouw ik als vaste planten, zolang er aan een plant groenten blijven groeien, laat ik het staan. Ik trek niet zomaar iets met wortel en al uit de grond. En ik merk dat ik daar al veel voordeel bij heb gedaan, nl minder werk en meer eten met dezelfde plant! Ook staan vele groenten kriskras door elkaar en merk dat ze amper ziekten en beestjes hebben.

Ik neem je graag mee naar m'n winterklare moestuin :-)


Selder en rode bieten staan her en der verspreid door de tuin.

 De venkel van vorig jaar was na oogst terug opgeschoten, en kan gebruikt worden voor de anijssmaak van het loof. Ook deze staat verspreid over de tuin en naar mijn mening kan de anijsgeur ook bevorderend zijn voor de algemene gezondheid van alle groenten in de buurt.
Enkele bloemkolen heb ik geplant op de plek waar de buitenkomkommer op z'n einde aan het geraken was. Nu is de komkommerplant afgestorven en worden de bloemkolen groter. Waarschijnlijk dek ik ze in de winter ook weer af met folie en heb ik in het voorjaar weer mooie dikke bloemkolen.


Broccoli, nog zo'n verhaal... deze had ik vorig jaar in augustus geplant, in de winter wat afgedekt en dit jaar zijn de planten erg gegroeid en hebben zeer veel eten opgebracht! Een blijvertje in de moestuin zolang hij blijft leven. Geef een broccoli plant dus zeker niet op na die eerste dikke (of mislukte) krop die het voortbrengt... er volgt nog veel meer eten dan dat!

Door de venkel heen zie je goudsbloem en oostindische kers schitteren. De kleurenpracht maakt me elke keer weer blij. Ik ben absoluut fan van deze bloemen! Het is ook een mooie speling van kleuren en structuren... het wordt zo bijna een siertuin :-)

Vermits ik nog maar iets meer dan een jaar een moestuin heb, heb ik nu voor het eerst ook roodlof gezaaid en andijvie. Dus dat valt nog af te wachten hoe lang die goed gaan blijven met de vorst. Maar voorlopig zien ze er geweldig mooi uit! Ook deze staan op verschillende plekken doorheen de tuin. Met wat verbeelding lijken het ook een soort bloemen en de kleur zorgt ook voor de nodige afwisseling.

We hebben ook paardenbloemen staan om de bladeren op te eten. Maar dit is chicorei en verschilt eigenlijk maar weinig van de gewone paardenbloem... we hebben dus zeker genoeg. Het geeft onze salades een bittere toets, wat goed is voor je lever.

 In een koude bak staat ook nog veldsla. Plan is om die dan af te dekken als het te koud wordt.

Een mooie aanwinst is de palmkool. Ook deze kool zal ik proberen over te houden en zo lang mogelijk laten staan. Nog wat snijbiet op de voorgrond zorgt voor extra kleur.

 De enige slak die mag blijven geniet van de mooie herfstdagen tussen de viooltjes en paddenstoeltjes.

De boerenkolen waren er samen met de broccoli bij vanaf het eerste uur. Deze heb ik na de bloei teruggesnoeid en hij is mooi terug gegroeid, over het algemeen 2 zijtakken per plant, wat maakt dat ik nu dubbel zoveel boerenkool zal hebben dan vorige winter... van dezelfde plant! Daarachter staat nog raapstelen, snijsla en spinazie.

Zuring op de voorgrond, fluomelde, kamille, selder, oostindische kers enz...

Bladpeterselie doet het ook nog geweldig, met in de buurt nog chicorei, komkommerkruid en stinkertjes.

De kanjer van de tuin is toch wel de snijbiet. Die is gigantisch groot en ik hoop dat ik hem nog lang mag hebben staan. Ook bij deze zou het kunnen dat ik hem volgend jaar kan overhouden. Proberen dus :-)

Een mooi overzichtje van broccoli, oostindische kers en aardpeer achteraan. Ook tijm moet er nog ergens te vinden zijn, zal hem maar eens gaan redden van de oostindische kers ;-)

Aan kruiden ook geen gebrek, ook op de meer schaduwrijke kant van de moestuin. Bladpeterselie op de voorgrond, ook koriander en look staan in de buurt (niet op foto), chicorei, gewone peterselie en citroenmelisse achteraan. De border met viooltjes moet weer in gang geraken nadat de vorige reeks plantjes was uitgebloeid.

Naast de citroenmelisse staan nog wat plantjes rozemarijn, daarnaast komt volgend jaar de daslook weer piepen, rabarber in rust en op de voorgrond nog rode bietjes.

Zoals je merkt gaat mijn tuin allesbehalve leeg zijn deze winter! Persoonlijk vind ik het zalig om te zien hoe alles blijft groeien in alle seizoenen. Ik heb zeker 1/3 planten (groenten, kruiden en fruit) die vast blijven staan, en de rest wordt her en der tussen geplaatst. Bijmesten gebeurt zo nu en dan plaatselijk als ik vind dat het nodig is. Ik probeer het gewoon heel natuurlijk te bewerken, en de tuin lijkt het goed te vinden ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten