dinsdag 19 mei 2015

...en toen was er ineens een tuinpad!

Ja, 'ineens' is nogal overdreven... was het maar waar, dan was het gemakkelijker geweest... maar laat ons zeggen, we waren het niet echt van plan en een week later lag er wel 'ineens' één :-)

M'n tuinpad in de moestuin lag er nogal verwilderd bij... de moestuin zelf ook omdat er gewoon teveel onkruid rondom aanwezig was en moeilijk bij te houden...

Het begon zo... op een mooie zondag zei m'n vriend dat hij dat gras en onkruid wel even weg ging scheppen voor mij... Mijn eerste reactie was... "even??" Dat was toch wat zwaarder dan verwacht ;-)
Toen zijn we maar ineens begonnen met een 5 cm weg te scheppen om dan toch een tuinpad te kunnen aanleggen. Stenen hadden we op zich wel genoeg liggen (ik had al een terras afgebroken enkele meters verderop), nu enkel nog bedenken hoe het pad er uit moet zien... want het oog wil ook wat. Het ligt nl naast de voordeur, dus je kijkt er elke dag op.
En het moet natuurlijk ook wel goed gedaan worden, maar liefst wel op een budgetvriendelijke manier.



Alles werd glad en egaal geharkt, antiworteldoek erover (was een 20€ voor 13 meter op 2meter), draden opspannen om het pad aan te duiden (in hoogte en breedte + waterpas leggen)
Dan kon er zavelgrond op gelegd worden om de stenen in vast te leggen. Die grond vonden we een gemeente verderop via een 2e hands zoekertje, gratis! We zijn daar 2 remorken vol gaan halen.

En dan kunnen de eerste rij kasseitjes er in gelegd worden! Die zijn gerecupereerd van het vorige terras. Ze worden gebruikt als rand van het pad en in het midden van ons 'kruispunt'.


De stenen die in het midden gelegd worden, zijn eigenlijk de volledige breedte van het pad, 95cm breed. Dus die gaan er nu in, en daarna de andere rand afwerken met kasseien...


Het zijn loodzware, mooie oude stenen van een kasteelvloer of zoiets, ze zaten in een lot bij een faillissement bouwmaterialen... Net genoeg om de ganse moestuin mee aan te leggen. Met de verschillende maten moesten we een beetje creatief uit de hoek komen om er een mooi geheel van te maken.

Natuurlijk moet het wat waterpas liggen, ook al is onze tuin redelijk schuin en leg je beter eerst je pad aan en dan de rest... hier hebben we dat achterstevoren en omgekeerd gedaan ;-) maar het is ook gelukt hihi...
Maar ik heb wel afgezien, het waren zware klusdagen, sleuren met zand en stenen... als laatste moesten we nog een opvulling hebben rondom de witte grote stenen... dolomiet was de keuze. En waar vind je dat zo goedkoop mogelijk? Tja, op 2e hands was er wel iets te vinden, maar dat was niet bij de deur... Toen vonden we wat verderop een zandgroeve waar je dat voor een zeer democratische prijs kon gaan halen (of zelfs laten leveren).
Dus wij daar naartoe met m'n bescheiden karretje... en voor 30€ had ik een dikke 800kg dolomiet... genoeg voor m'n paden en de eerste hulp bij de oprit (die kon ook wat opvulling gebruiken ;-) )
Het was wel een grappig zicht dat zo'n groot gevaarte die dolomiet ging opscheppen en dat dan in mijn karretje ging overkappen... De banden waren zo groot als m'n auto en die zijn schepper was ongeveer zo breed als mijn kar incl auto! Maar hij heeft dat netjes op een helft kunnen laden en gemikt in mijn kar... ik was er even niet gerust in ;-) Het was nogal een surrealistisch beeld en ik had zo'ne stress dat ik er niet aan dacht om er nog een foto van te maken... ik dacht enkel dat mijn auto het moest 'overleven'.


Terug thuis werden alle plekken vol gelegd met dolomiet, en aangeklopt met een klinker... in het begin gaat dat prima, maar eens over de helft, was ik stikkapot geklopt... oef...


Maar na een kleine week was het einde eindelijk in zicht en waren we een mooi pad rijker! Nog even wat verder afwerken en we kunnen er weer tegen ;-) Het harde werk werd beloond!



Dus voor een 50€ (plus de grote stenen die in een lot zaten, niet duur alleszins) en wat gratis recuperatiemateriaal hebben we een breed pad kunnen aanleggen van bijna 20 meter lang! Niet slecht lijkt me om toch iets aan te leggen dat mooi bij de stijl van het huis past en er wel sjiek uitziet!

Hm, en trouwens... nog stenen genoeg... de vroegere eigenaar hield nogal van kasseien en klinkers in alle kleuren en maten ;-) We zullen nog niet snel zonder zitten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten