maandag 19 januari 2015

Kookpotten en de invloed op je gezondheid

Het heeft even geduurd, maar ik heb mijn glazen kookpotten uit de verhuisdozen gehaald en die verwisseld met toch wel gevaarlijke kookpotten... nl ze bevatten aluminium, wel onder een laag inox, maar toch... Dat is dus in mijn ogen geen dag te vroeg gebeurd :-/


Dus ik dacht, ik zal maar ineens van de gelegenheid gebruik maken om anderen er ook attent op te maken. Zelf heb ik deze potten altijd gebruikt, heb ze ooit van m'n moeder gekregen en vorig jaar nog enkele van een oude vrouw... zoals dan blijkt, die mensen hadden een verstandige keuze gemaakt om die potten te kopen (en was het misschien iets minder verstandig om ze weg te geven) Ik kan er maar goed mee zijn hè.

De andere potten die we hadden, waren dus van aluminium... ik ga daar geen uiteenzetting over doen, maar ze kunnen zeker gezondheidsproblemen veroorzaken. Vermits mensen meestal regelmatig koken, komt er dus door de hitte ook regelmatig aluminium vrij en krijgen we dat ook altijd in ons lichaam door het eten dat er in gekookt of gebakken is. Op internet is er genoeg te vinden over de gevolgen van deze regelmatige inname... dat kan blijkbaar ook gelden voor ander keukengerei... lepels, bewaarpotten enz... Het probleem is dat die gezondheidskwalen langzaamaan beginnen en je de oorzaken niet direct vindt... ze sluipen en vergiftigen je voor je er erg in hebt. Ons skelet, zenuwstelsel en verteringssysteem zouden hier bv last van ondervinden.

Ook anti-kleeflagen, en zeker als ze lichtjes beschadigd zijn, vormen gezondheidsrisico's. Koperen potten, ook mee opletten... als ze een heel goede vertinde laag hebben, is het beter maar niet ideaal.

Koken in gietijzeren potten en inox (roestvrij staal) is een oplossing, maar kijk ook uit dat die laatste geen mengeling bevatten met bv aluminium of nikkel, hetgeen met goedkopere varianten al eens kan voorvallen.

En koken in deze glazen potten (zie foto) zijn ook zeker een uitstekend alternatief! Ik moet zeggen dat ik ze moeilijk terug kon vinden op internet. Zoeken op Corning Vision van Pyrex helpt :-) Ze geven geen schadelijke stoffen vrij en zijn ook nog mooi om naar te kijken vind ik. Maar door overnames ofzo, zijn ze nieuw niet meer te vinden hier... jammer, want ze zijn wel erg goed. In Amerika zijn ze de productie wel weer opgestart las ik. Ze zouden toch weer moeten uitbreiden... Misschien doordat mensen weer bewustere keuzes gaan maken, kan het er nog wel van komen denk ik :-)

Nu die grote glazen pan van bij m'n moeder nog afsnoepen :-) had ze begin dit jaar aan haar gegeven, beetje stom maar ja... nog wat op internet zoeken voor het geval zij ze houdt om gezondheidsredenen :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten