woensdag 28 januari 2015

heerlijke salade met spruitjes en gerookte makreel

Wanneer ik in de groentewinkel stond, rees weer de vraag "Wat gaan we de komende dagen weer eten?" Het is nu ook winter, dan zijn de koolsoorten goedkoop en ik wil ook wat met de seizoenen mee gaan... 
Toen zag ik de spruitjes liggen en dacht "De dochter 'stoeft' steeds dat spruitjes haar lievelingsgroentjes zijn, dan ga ik er nog eens kopen, om te zien of ze niet wat aan het stoer doen is :-)".
Maar blijkbaar hebben spruitjes nog meer anti kanker eigenschappen dan brocoli! Dus ze mogen veel meer geapprecieerd worden vind ik!

Verder ben ik bij de boer nog een nieuwe lading grondwitlof gaan halen! Mijn eerste bezoekje bij die mensen vlak bij ons en dat viel reuze mee. Ik weet dat ze door het jaar heen ook andere dingen aanbieden zoals kersen en perziken, dus ik ben zeker van plan om vaste klant te worden... Voor de asperges staan ze daar blijkbaar in lange rijen aan te schuiven. Dan denk ik dat ze goed zijn hè ;-)
Nu bij die boer was het ook interessant dat je keuzes had in kwaliteiten van grondwitlof, nl de perfecte stronkjes die waren natuurlijk de duurste, dan had je de middenmoot en de "unieke" exemplaren die waren het goedkoopst... en dat bleek goedkoper dan in de groentewinkel te zijn. Smaken doen ze sowieso al beter, de kwaliteit is dat dus ook, en als je ze versnijdt, ziet niemand nog of ze de perfectie zelve waren... dus deze keer 1,5€ de kilo betaald! Bewaren doe ik ze in mijn mooie witlof kistje dat we met oudjaar gekregen hadden :-) ideaal om onze voorraad donker, afgesloten en koud (in de berging naast de keuken) te bewaren.

Wat de salade met de spruitjes betreft, dochter van 6 heeft woord gehouden en de spruiten waren nog steeds HEERLIJK :-)





Het is dus terug een mix geworden van koude en warme groenten, aangezien we blijven opteren om zoveel mogelijk koude groenten te blijven eten... omdat dat veel meer enzymen en andere vitaminen bevat! Wanneer je iets kookt, gaat er heel veel verloren.

De spruitjes wilden we nu niet direct koud eten, op zich gaat dat, maar dat zagen we nu niet direct zitten. Dat is dan het enige warme in dit gerecht, en doet eigenlijk al deugd in deze koude dagen.

Hoe zijn we te werk gegaan?

Spruiten in pot met beetje water en veel olijfolie laten garen. Regelmatig omroeren. Tegen het einde mag er een beetje honing of ander natuurlijk zoet bij, dat vinden wij persoonlijk lekkerder (en suiker gebruiken we niet meer)

Dressing: op zich is het vocht dat er overblijft in de pot ook al heel lekker om over je salade te doen. Eventueel voeg je er nog een beetje balsamicoazijn toe...

Verder gebruikte ik grondwitlof
spruitjes er bij voegen
paarse wortelen (zéér decoratief) 
appeltjes in kleine stukjes
kaki in stukjes 
walnoten 
pompoenzaden
fetakaas
gerookte makreel (doe het velletje er af)
...en de dressing er over

Het viel hier erg goed in de smaak!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten