maandag 20 oktober 2014

op weg naar een gezondere levensstijl die ik al had... dacht ik.

In het begin was ik niet echt van plan om op de blog veel over gezondheid te praten, maar waarschijnlijk is het door de moestuin een logisch gevolg geworden... en omdat ik merk dat er nog nood is aan echte bewustwording.

Ik vond van mezelf dat ik behoorlijk gezond at, en waarschijnlijk zijn er velen onder jullie die dat ook denken van zichzelf.
Ik voel me al jaren goed bij de keuze om geen vlees te eten, en dat werd nog eens bevestigd toen ik in een relatie terechtkwam met iemand die absoluut wel vlees wou... dus dik tegen mijn zin wat toegevingen gedaan en enkele kilo's gratis en voor niks erbij...
Nu, na 3 jaar eindelijk terug zo goed als geen vlees meer op m'n bord, maar die weegschaal gaf nog altijd niet aan wat ik wou zien :-)
En toen kwam m'n vriend af met 'ik ga sappen maken!' Wow, dacht ik, waar komt dat ineens vandaan? Maar goed, steunen die handel! Hij ging ineens veel groenten consumeren, en hij had het naar zijn zin :-) Stoppen met koffie drinken, veel minder zin in vlees en chocolade, ontdekken van kokosolie en andere dingen... hij werd een ander mens. Ineens had ik het gevoel dat hij de 'gezondheidsfreak' aan het worden was... hij stak me pijlsnel voorbij :-)



Die sappen van hem vond ik iets te straf voor mij. Hij ging wel voor een regelrechte detox kuur. Maar ik begon mijn sappen te maken, vooral met fruit, omdat ik die smaken me bevallen en het leek me een goed "instapprogramma" :-)
Maar om er echt gezondheidsvoordeel uit te halen (niet dat ik 'ziek' ben), moest ik toch ook eens beginnen aan groene sappen met gember enz. De dochter van 6 dronk ook al wat mee, en wonderwel vindt ze gember lekker, dus dat gaat haar goed doen :-)

En om even terug te komen op het feit dat ik vond dat ik al gezond at, er is dus echt nog wel een stadium verder... nl dat je die groenten, kruiden en fruit gebruikt om je zelfs gezond te maken, of gezonder te maken, en zoveel mogelijk ziekten te vermijden in de toekomst. Want wij denken dat we gezond zijn, tot je het verschil voelt wanneer je er echt aandacht aan besteedt! En we beginnen er meestal pas aandacht aan te besteden wanneer het al (te) laat is.
Gewoon door enkele dingen aan te passen, kan je je lichaam echt een stuk verder helpen. En je moet nu ook niet gaan overdrijven met bv enkel raw te eten of zo, overweeg dat bv wanneer je echt ziek bent en ook een gezonde uitweg zoekt...

Maar op een dag, exact 7 dagen geleden, vond ik dat ik er voor moest gaan :-) Elke ochtend een groen sapje, ik heb er zelfs pistolets voor laten staan die ik al in maanden niet meer had gegeten en die wel eens kunnen smaken :-), maar ik had er geen behoefte aan, vond ik kei sjiek van mezelf! M'n gezicht ga ik nu ook met kokosolie insmeren ipv die pottekes die me toch niet het gehoopte resultaat geven. Ik heb nl last van 'gerstekorreltjes', op zich geen groot probleem, maar ik vind het echt niet leuk en het ontsiert ook wel een beetje...
Dan behoud ik 's middags mijn shake maaltijd die ik al meer dan 10 jaar neem en waar ik me goed bij voel. Ook begin ik nu de dag met een glas water met een beetje citroen om m'n lichaam in werking te zetten. Eindigen doen we liefst met één van de gerechten die ik al verscheidene keren gepost heb... en die enkele kilo's zijn er ondertussen al ruimschoots af! Daar heb ik 3 jaar op gesakkerd en nu is het vanzelf gegaan :-)
Wat fysieke beweging heb ik ook ingelast, enkele keren per week de berg over fietsen. We wonen nl op een berg waar veel aan recreatiefietsen wordt gedaan, dus ik doe nu mee :-) Het heeft me 4 dagen geduurd vooraleer ik de eerste keer boven geraakte... de volhouder wint!

In het begin had ik bv ook de reactie dat het duur is, zoveel groenten consumeren... maar die pistolets met beleg kosten me zeker zoveel als het gezonde sapje dat me meer goed dan kwaad doet :-) win-win dus!

Enkele foto's ter illustratie :-)

Ik probeer gewoon wat dingen uit, ook overschotten zoals de venkel stengels gaan erbij, want ik haat verspilling. Hier zie je enkele bladen uit de tuin van de bloemkool, andijvie, venkel, appel, komkommer!, limoen, gember.


 en eventueel voeg er nog een scheutje appelcider en/of olijfolie bij. Zoek gerust eens de helende werking op, ga dat nu niet helemaal uiteenzetten...


 en het sapje is klaar :-)


Hier is het met spinaziebladen, andijvie, komkommer, peterselie, appel, gember en kurkuma... daar mag nog citroen bij, maar die was ik vergeten :-)


Deze ochtend werd het andijvie, de rest (stronk) van bloemkool (ga dat niet wegsmijten), komkommer, rode biet, mandarijn (past bij rode biet in sap, of appelsien) gember, kurkuma, citroen.


 En m'n middagmaal is dan vruchten met een beetje natuurmuesli, proteïne shake met sojamelk of eigen gemaakt notenmelk, m'n verslaving pure chocolade (fijn gehakt) en bijenpollen. Ik vind dat heerlijk! en mis het als ik dat een dag niet heb gegeten...


Een goede raad is om het op te bouwen, en er niet ineens in te vliegen! Die shake nam ik al bijna 15 jaar in verschillende versies, ook omdat ik niet graag veel brood eet.
Let er zelf eens op, als je gegeten hebt, word je dan moe of niet? Als je moe wordt, is het niet goed voor je... voeding moet je energie geven en dat zijn we verleerd! Wij luisteren niet meer naar ons lichaam, terwijl het ons zoveel vertelt!

Wat zijn jou ervaringen of heb je vragen? Deel ze dan gerust op de blog of mail me.



4 opmerkingen:

  1. hey Lexi, zijn er aangepaste groente/fruitsapjes voor als je zware fysieke inspanningen moet leveren de ganse dag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi LaBee, was er een dagje tussenuit... wij combineren de sappen met gezonde vaste voeding, maar m'n vriend maakt soms wel een pot vol sap waar hij een groot deel van de dag mee doorkomt.
      Wat je best doet als je grotere inspanningen levert, is zowieso groente sappen drinken, omdat die je meer energie geven, en combineer dat dan liefst met wat gemberwortel en citroen, omdat die ook je darmen meer zuiveren en de opname van de voedingsstoffen bevorderen. Groene groenten zoals brocoli, peterselie, waterkers, selder, spinazie, komkommer zijn supergezond als basis en voeg daarbij eventueel nog rode biet bij voor een extra energieboost. Ook fruit kan je dan meer toevoegen vanwege de natuurlijke suikers dat ze bevatten. Banaan bevat ook meer vezels om je bv een voller gevoel te geven, maar die moet je blenden en niet juicen. Maar vooral gevarieerd blijven, niet elke dag hetzelfde nuttigen. Een goed boek om aardig op weg te geraken kan je vinden bij de pagina aangeraden nl "365 sappen en smoothies". Daar vind je vele sappen en hun werkingen! Ook aandoeningen en hun aan te raden voedingsmiddelen staan daarin.

      Verwijderen
    2. Je moet dan met de ingrediënten maar wat experimenteren wat je het beste ligt, en soms ook wel eens de moeite doen om iets nieuws te leren drinken, zoals ik dat met gember heb gedaan :-) Ik hou van de combinatie rode biet en appelsien (met nog wat andere dingen erbij) omdat het de aardesmaak verlicht...

      Verwijderen
    3. Ook kan je gebruik maken van de superfoods en die bij je sappen en smoothies voegen... zal daar nog eens meer aandacht aan besteden in de toekomst... voorlopig kan je al wat uitleg vinden in de produkten in de shop :-)

      Verwijderen