woensdag 24 juni 2015

gemengde tuin, gezonde tuin...

Ik ben iemand die natuurlijk wel veel leest over tuinieren en groenten kweken enz, maar ik gebruik vooral m'n gevoel en experimenteer al eens graag.

Nu merk ik dat er wel veel mensen klagen van veel last van slakken, bladluizen en ga zo maar door... veel last heb ik daar eigenlijk niet van, allee, m'n planten en meer bepaald die in de moestuin.

'Waar komt dat door?', vroeg me dikwijls af.
Ik ben geen expert op dat vlak, maar een gevoelsmens dus. En mijn gevoel zegt dat we alles wat door elkaar gaan planten.

Ik heb geen serre, maar probeer toch het ganse jaar door groenten te kweken. In het najaar en vooral dan de winter, krijgen de groenten die er staan een plastic folie om hen tegen ergste vorst te beschermen... Die groenten oogst ik dat heel vroeg in het jaar, en sommigen laat ik ook in bloei komen, goed voor het hele ecosysteem en ziet er mooi uit. Op die manier hadden m'n kolen ook niet veel last van rupsen, want tegen dat m'n bloemkool bv geoogst was, heb ik de rupsen nog even de tijd gegeven om zich dik te eten en vlinder te worden. Ik probeer iedereen z'n ding te laten doen in mijn tuin, en heb de indruk dat daar ook wel een geheim kan schuilen dat ik weinig last heb van ongewenste beestjes en ziekten. Bloemen, kruiden en groenten staan kris kras door elkaar, sommigen wel wat meer in groepjes, maar geen grote alleszins. 

Ik probeer echt zoveel mogelijk te mengen. 
Als er op een plek een klaproos of wilde melde wil groeien, en ik kan die plaats "missen", dan zijn die welkom, want die zullen hun nut ook wel hebben denk ik dan ;-)


radijs peultjes, lekker in salade, of gewoon verzamelen om volgend jaar weer te zaaien!

rode biet, spinazie, radijs, komkommerkruid, ui en peterselie, iedereen groeit en bloeit vredig naast elkaar!

Langs de ganse moestuin is er lavendel geplant, geuren houden sommige diertjes weg en trekken andere, meestal meer gewenste diertjes weer aan.

De broccoli blijft gewoon staan, hij geeft nieuwe uitschieters die zo lekker zijn! Sommige scheuten staan in bloei voor de bijen.

De klaproos mag naast de venkel en mosterdblad ook gerust staan, ik hou wel de zaaddozen in de gaten en vang ze goed als mogelijk op om bv in een bloemenveld te kunnen zaaien.

De bloemkool mag even als voedsel dienen voor rupsen, zo blijven ze van m'n boerenkool weg.

En af en toe ontdek je parels van bloemen! Deze is van andijvie, neemt niet veel plaats in en mag de tuin versieren.

 Ik weet niet wat jullie ervaring is met gemengde moestuinen, en of jullie verschil merken met een moestuin waar elke soort bij elkaar staat in rijen bv... meer of minder ziekten te merken?

Laat het me gerust even weten en reageer hieronder ;-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten